יום שישי, 23 באוקטובר 2015

המשך - הנשים במשפחת יצחק אבינו - יהודית בת בארי אשת עשו הראשונה



יהודית בת בארי

יְהוּדִית בַּת-בְּאֵרִי, דמות מקראית, אשת עשו הראשונה.
יהודית בת בארי מתה בלא בנים.
שמה מופיע בספר בראשית פרק כ"ו, פסוק ל"ד, כאשתו הראשונה של עשו אשר נישא לה כאשר היה בן ארבעים. [פרשנים כדוגמת רש"י רואים קשר בין עשו ליצחק אשר גם הוא נישא לרבקה בהיותו בן ארבעים: "בן ארבעים שנה עשו היה נמשל לחזיר שנאמר: (ספר תהילים, פרק פ', פסוק י"ד) יכרסמנה חזיר מיער - החזיר הזה כשהוא שוכב פושט טלפיו - לומר ראו שאני טהור, כך אלו גוזלים וחומסים ומראים עצמם כשרים כל מ' שנה היה עשו צד נשים מתחת יד בעליהן ומענה אותם. כשהיה בן מ' אמר אבא בן מ' נשא אישה אף אני כן"]
מוצאה לפי הכתוב בספר בראשית הוא חיתי. "וייקח אישה את יהודית, בת בארי החיתי, ואת בשמת, בת אילון החיתי (בראשית כ"ו, ל"ד).
במקור אחר בספר בראשית, עשו נושא את "עדה, בת אילון החיתי, ואת אוהליבמה בת ענה, בת צבעון החיווי. את בשמת בת ישמעאל, אחות נביות (בראשית ל"ו, ב'-ג').
הרשב"ם מפרש: (בראשית ל"ו, ב') "עשו לקח את נשיו מבנות כנען. המדקדק ייתן לב, כי בפרשה ראשונה של תולדות יצחק (כ"ו, ל"ד) נאמר: יהודית בת בארי החתי, בשמת בת אילון החתי, מחלת בת ישמעאל; ובפרשה זו לא הוזכרה בת בארי כלל, לא שמה ולא שם אביה כי מתה ללא בנים.
יש הסוברים כי שמות נשותיו של עשו בספר בראשית ל"ו הם השמות הנכונים ואילו שמות הנשים בספר בראשית כ"ו, ובספר בראשית כ"ח - אלו כינוייהן.
רש"י והרמב"ן מפרשים: "עדה בת אילון היא בשמת בת אילון (בראשית כ"ו) ונקראת בשמת על שם שהייתה מקטרת בשמים לעבודה זרה. אוהליבמה היא יהודית (בראשית כ"ו, ל"ד) אותו רשע (רוצה לומר עשו) כינה את שמה יהודית, לומר שהיא כופרת בעבודה זרה כדי להטעות את אביו יצחק... (בראשית כ"ח, ט')".
נשות עשו היו למורת רוח בעיני רבקה ויצחק. נאמר עליה ועל בשמת כי "ותהיינה, מורת רוח, ליצחק, ולרבקה" (בראשית כ"ו, ל"ה).
רש"י מפרש: "מורת רוח ל' - המראת רוח כמו (ספר דברים ט') "ממרים הייתם" - כל מעשיהן היו להכעיס ולעצבן ליצחק ולרבקה - "שהיו עובדות אלילים."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה