יום שבת, 16 ביולי 2016

מעכה בת אבישלום - אשת רחבעם מלך יהודה




מַעֲכָה בַּת אֲבִישָׁלוֹם היא אשת מלך יהודה. היא מזוהה עם בתו היחידה של אבשלום, תמר.
אמם של אֲבִיָּם מלך יהודה, של עַתַּי, זִיזָא ושְׁלֹמִית: "שָׁלֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ [אֲבִיָּם] בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם אִמּוֹ מַעֲכָה בַּת אֲבִישָׁלוֹם" [מלכים א', ט"ו, ב'].
מעכה הודחה מתוארה ע"י אסא בנה מלך יהודה, בשל עבודת האלילים שנהגה: "וְגַם מַעֲכָה אֵם אָסָא הַמֶּלֶךְ הֱסִירָהּ מִגְּבִירָה, אֲשֶׁר עָשְׂתָה לַאֲשֵׁרָה מִפְלָצֶת; וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיָּדֶק וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן" [דברי הימים ב', ט"ו, ט"ז; תיאור דומה במלכים ב', ט"ו, י"ג; וגם במסכת עבודה זרה, מ"ד, א'].

בספר מלכים א' ובדברי הימים ב', ישנם אזכורים שונים בקשר למעכה
בת אבישלום.
בספר מלכים א', פרק ט"ו, פסוקים ט'-י"ג, נראה שמעכה הייתה אם אסא: "ובשנת עשרים, לירבעם מלך ישראל, מלך אסא, מלך יהודה. וארבעים ואחת שנה, מלך בירושלים; ושם אימו, מעכה בת אבישלום. ויעש אסא הישר, בעיני יהוה, כדויד, אביו. ויעבר הקדשים, מן הארץ; ויסר, את כל הגילולים, אשר עשו, אבותיו. וגם את מעכה אימו, ויסירה מגבירה, אשר עשתה מפלצת, לאשרה; ויכרות אסא את מפלצתה, וישרוף בנחל קדרון."

בספר דברי הימים ב', פרק י"א, כ'-כ"א, נראה שמעכה הייתה אם אביה: "ואחריה לקח, את מעכה בת אבשלום; ותלד לו, את אבייה ואת עתיי, ואת זיזא, ואת שלומית. ויאהב רחבעם את מעכה בת אבשלום, מכל נשיו ופילגשיו - כי נשים שמונה עשרה נשא, ופילגשים שישים; ויולד, עשרים ושמונה בנים ושישים בנות."

בספר דברי הימים ב', פרק י"ג, א'-ב', נראה שמיכיהו בת אוריאל מן גבעה הייתה אם אביה: "בשנת שמונה עשרה, למלך ירובעם; וימלוך אבייה, על יהודה. שלוש שנים, מלך בירושלים, ושם אמו, מיכיהו בת אוריאל מן גבעה; ומלחמה הייתה בין אבייה, ובין ירובעם."

בספר דברי הימים היא נקראת "בת אבשלום", ומכאן שהייתה נכדתה של מעכה אשת דוד: "וְאַחֲרֶיהָ לָקַח אֶת מַעֲכָה בַּת אַבְשָׁלוֹם; וַתֵּלֶד לוֹ אֶת אֲבִיָּה וְאֶת עַתַּי וְאֶת זִיזָא וְאֶת שְׁלֹמִית. וַיֶּאֱהַב רְחַבְעָם אֶת מַעֲכָה בַת אַבְשָׁלוֹם מִכָּל נָשָׁיו וּפִילַגְשָׁיו כִּי נָשִׁים שְׁמוֹנֶה-עֶשְׂרֵה נָשָׂא וּפִילַגְשִׁים שִׁשִּׁים..." [דברי הימים א', י"א, כ'-כ"א].
במלכים א', ט"ו, ב', נכתב כי אמו של אביה היא מעכה בת אבישלום, אך במקור אחר נאמר כי, אמו היא מיכיהו בת אוריאל מן גבעה: "שָׁלוֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ [אֲבִיָּה] בִּירוּשָׁלִַם, וְשֵׁם אִמּוֹ מִיכָיָהוּ בַת אוּרִיאֵל מִן גִּבְעָה..." [דברי הימים ב', י"ג, ב'].
באותו פרק ט"ו במלכים א' נכתב כי, מעכה בת אבישלום היא אמו של אסא (מכאן: אשתו של אביה): "וַיִּשְׁכַּב אֲבִיָּם עִם אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בְּעִיר דָּוִד; וַיִּמְלֹךְ אָסָא בְנוֹ תַּחְתָּיו. ...וְאַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה מָלַךְ (אָסָא) בִּירוּשָׁלִָם, וְשֵׁם אִמּוֹ מַעֲכָה בַּת אֲבִישָׁלוֹם" [מלכים א', ט"ו, ח'-י'].

ישנן שתי דעות לפסוקים אלה:
הראשונה אומרת כי, מעכה היא אשת אביה (ואם אסא).
השנייה אומרת כי, מעכה היא אשת רחבעם (ואם אביה).
יש הסוברים שמעכה בת אבישלום היא אשת אביה; בסברה זו אוחזים רש"י, רבי אברהם בן הרמב"ם, מהרש"א והחיד"א.
על פי סברה זו, אשת רחבעם היא מיכיהו בת אוריאל ואשת אביה היא מעכה בת אבישלום.
בחלק מהמקומות מוזכר כי, שם אשת רחבעם הוא מעכה בת אבישלום. הסיבה היא, שמיכיהו נקראה על שם כלתה, אשת אביה שהייתה "אשת חיל גברתנית"‏.
הסוברים כי, מעכה בת אבישלום היא אשת רחבעם אוחזים בתרגום לדברי הימים: רד"ק, רלב"ג, אברבנאל, המצודות, מור וקציעה, הפלאה, רש"ש ומלבי"ם. על פי דעה זו, מעכה בת אבישלום היא אשת רחבעם, והשם מיכיהו נוסף לה לאחר שנעשתה גבירה.
שם אביה אבשלום הוסב ל"אוריאל מן הגבעה" כדי לא להזכיר את שם אבשלום.
מעכה בת אבישלום, נקראה אם אסא כי היא גידלה אותו.

[שם עם סיומת יהו הוא שם מכובד לנשים בתקופת המקרא]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה