יום רביעי, 13 ביולי 2016

נשותיו של עשו בן יצחק ורבקה





בראשית פרק ל"ו
פסוק ב': "עֵשָׂו לָקַח אֶת נָשָׁיו, מִבְּנוֹת כְּנָעַן: אֶת עָדָה, בַּת אֵילוֹן הַחִתִּי, וְאֶת אָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה, בַּת צִבְעוֹן הַחִוִּי".
פסוק ג':"וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת יִשְׁמָעֵאל, אֲחוֹת נְבָיוֹת".
השווה:
בראשית פרק כ"ו
פסוק ל"ד: "וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית, בַּת-בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת, בַּת אֵילֹן הַחִתִּי".
בראשית פרק כ"ח
פסוק ט': "וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו, אֶל יִשְׁמָעֵאל; וַיִּקַּח אֶת מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת, עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה".

ראב"ע (רבי אברהם בן מאיר אֶבּן עזרא), בראשית פרק כ"ו, פסוק ל"ד:
ד"ה יהודית - שם, ולא הוליד ממנה.
ד"ה ובשמת - היא עדה ויש לה שני שמות, ובמקרא נמצאים למאות כן.

ראב"ע, בראשית פרק ל"ו, פסוק א':
ד"ה הוא אדום: ואל תתמה על עדה ובשמת שיש לה שתי שמות, כי כן שם אם אביה.
גם בספרים מלכים א', ט"ו, ב'; דברי הימים ב', י"א, ח'; דברי הימים ב', י"ג, ב': גם שם אביה בדברי הימים איננו כמו בספר מלכים, כי שני שמות היו לה, גם לאביה.

רמב"ן (רבי משה בן נחמן), בראשית פרק ל"ו, פסוק ב':
ד"ה עדה בת אילון:... ויתכן לומר, כי השתיים נשים ההן מתו בלא בנים. אולי נענשו בעבור שהיו מורת רוח ליצחק ולרבקה, ונשא אחות אשתו בת אילון ואחרת אהליבמה בת ענה.
אבל בת ישמעאל אחות נביות בעבור שהיה לה שם כעור בלשון הקודש מ"חולי", קרא את שמה בשם הנכבד שהיה לאשתו הראשונה מלשון "בשמים", כי הייתה חביבה עליו בעבור שהייתה ממשפחתו ואיננה רעה בעיניי יצחק אביו.

רשב"ם (רבי שמואל בן מאיר), בראשית פרק ל"ו, פסוק ב':
ד"ה עשו לקח את נשיו מבנות כנען: המדקדק ייתן לב, כי בפרשה ראשונה של תולדות יצחק (כ"ו, ל"ד) נאמר: יהודית בת בארי החתי, בשמת בת אילון החתי, מחלת בת ישמעאל; ובפרשה זו לא הוזכרה בת בארי כלל, לא שמה ולא שם אביה, אבל אילון וישמעאל אביהן של שתי נשיו הראשונות הוזכרו, שהוחלפו שמות הבנות. כאשר מצאנו בכמה מקומות: בשמת בת אילון נקראת כאן עדה בת אילון; ומחלת בת ישמעאל נקראת בשמת.
לכן יש לומר: יהודית בת בארי מתה בלא בנים, אבל אילון ובת ישמעאל היו להם בנים המפורשים כאן.
ואהליבמה בת ענה, בת צבעון החווי לקח אחרי כן, אחר שהלך לו לשבת בהר שעיר ונתחתן בבני שעיר החורי, כדכתיב לפנינו (כ', כ"ד, כ"ה) כי אהליבמה הייתה בת צבעון בן שעיר החורי, וגם תמנע פילגש אליפז (בן עשו) כתובה שם בבני שעיר. ולפי שאהליבמה אשתו אחרונה הייתה, לפיכך מזכיר אותה ואת בניה בכל הפרשיות האלו לבסוף.

שד"ל (שמואל דוד לוּצאטוֹ), ד"ה בשמת בת ישמעאל: למעלה נקראת מחלת, ונראה לי כי שני השמות עניינם אחד, כי "מחלת" לשון "מתוק" בלשון ארמית; תרגום של מתוק "חולי", וכן "בושם" בארמית עניין "מתיקות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה