יום חמישי, 17 בספטמבר 2015

המשך - הנשים מ-אדם ועד נח - נעמה בתו של למך בן מתושאל מ-צלה אשתו




נעמה בתו של למך בן מתושאל מצלה אשתו

נעמה, בתו של למך בן מתושאל מצלה אשתו, היא דמות הנזכרת בספר בראשית בסדר הדורות שיצאו מקין בנו של אדם הראשון: "וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל ואֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה" (בראשית ד',כ"ב).

רש"י עפ"י חז"ל אומר שהיא הייתה אשתו של נח, וכן מובא במדרש:
"ואחות תובל קין נעמה - אבא בר כהנא אמר: נעמה אשתו של נח הייתה, למה היו קורין אותה נעמה שהיו מעשיה נעימים, ורבנן אמרי נעמה אחרת הייתה, ולמה היו קורין אותה נעמה שהייתה מנעמת בתוף לעבודת כוכבים" (בראשית רבה (וילנא) פרשה כ"ג ד"ה ג ותלד עדה).
לעומתו ראב"ע כותב שיתכן והייתה אישה לאחד מבני נח.

עוד מובא במדרש שהייתה מאד יפה עד כדי שהמלאכים נכשלו ביצר עריות:
"נדמה לו כאישה יפה שלא היה כיופייה מימות נעמה אחות תובל קין, שטעו בה מלאכי השרת, שנאמר: ויראו בני האלוהים את בנות האדם כי טובות הנה". (בראשית ו', ב')
(מדרש תנחומא (בובר) פרשת חוקת - הוספה סימן א ד"ה [א] מפרשת פרה) בהערכת דמותה נחלקו חכמים בזוהר חדש:
אמר ר' יצחק מאי: "דכתיב ואחות תובל קין נעמה. אלא, אמר ר' יצחק: "צדקת הייתה ונעימה במעשיה".
ר' אבהו אמר: "פשוטו של מקרא מורה על שהייתה חכמה במלאכת הברזל כמו אחיה תובל קין. משמע דכתיב, הוא היה אבי כל חרש נחושת וברזל. ואחות תובל קין נעמה, הוא הוציא אומנות זו ואחותו עמו הה"ד. ואחות תובל קין נעמה שהייתה בקיאה כמותו. וא"ו דואחות מוסיף על העניין של מעלה".

רבי בא אמר: "אמן של שדים הייתה והולידה אותם דהא אימא דאשמדאי מלכא דשידי נעמה שמה".
ר' יצחק בשם ר' יוחנן אמר: "על שם יופייה נקראת כך וממנה יצאו אותן דכתיב כי טובות הנה במראה וביופי". (זוהר חדש כרך א' (תורה) פרשת בראשית דף ל"ג עמוד ב').

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה