יום שבת, 26 בספטמבר 2015

הנשים במשפחת אברהם אבינו - אמתלאי בת כרנבו אמו של אברהם אבינו



אמתלאי בת כרנבו אמו של אברהם אבינו

אמתלאי אמו של אברם (עפ"י מסכת בבא בתרא, דף צא, א), הייתה אשתו של תרח, וכל הכתוב על תרח, משתמע גם על אשתו.
בתנ"ך לא מוזכר שמה של אֵם אברם. ישנה גרסה ששמה היה - עתדיי - פרקי דרבי אליעזר, פרק כ"ו "הנס השלישי טלטולו מבית אביו ומארץ מולדתו והביאו לחרן ושם מת תרח אביו ועתדיי אמו...".
כאשר אברם נולד היה תרח בן שישים ושמונה (בראשית י"א, ל"ב). הם התגוררו באור כשדים. לתרח נולדו מלבד אברם גם נחור והרן, ולא ידוע אם היא אמם. תרח ואמתלאי היו בדור שכולו רשעים והיו עובדי עבודה זרה.
תרח אשתו ומשפחתם, יחד עם עוד קבוצה גדולה של גויים מתחילים לצעוד לכיוון א"י, מהר אררט "מקדם". וכך הם יוצאים לכיוון הארץ היעודה שבה רצה ה' שתתפתח האנושות - אלא "ויהי בנוסעם מקדם" באמצע אותה נסיעה, מסית אותם נמרוד (נינו של נח) להתיישב בבקעה שמצאו בדרכם, ולבנות מגדל "שראשו בשמים". רק משפחה אחת עוזבת אותם וממשיכה בתכנית המקורית, זו משפחתם של תרח ואמתלאי. הם עוזבים את בבל ויוצאים לכיוון ארץ ישראל, ובחרן מת תרח. יש אומרים שתרח ומשפחתו חזרו בהם מהעבודה הזרה. ידוע שתרח היה רשע אך לא ידוע על אשתו דבר. היא ראתה את שני בניה מושלכים לכבשן האש, אחד נעשה לו נס ויצא, והשני [הרן] מת במעשה זה.

יש גרסה האומרת שאמתלאי אשת תרח התגלגלה בדינה; ר' חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א), "דבש לפי", סימן כ"ב. ועיין סדר הדורות על פי י"ד אייזנשטיין "אוצר ישראל" ערך אמתלאי.
החיד"א כתב שאמירת שם זה היא סגולה להצלחה: "להולך לפני מלך או שר ומושל יאמר טו"ב (17) פעמים אמתלאי בת כרנבו קודם שיעמוד לפניו".

מדוע עלינו לדעת את שמה?
"לפי שאמותיהן של יצחק ויעקב הוזכרו, צריכין אנו לידע שם אם אברהם..." וסימניך: טמא טמא, טהור טהור. וכן לתשובת המינים - ששואלין לנו יותר באלו מנשים אחרות... [שאינם מפורשים במקרא] ואנו משיבין להן, שמסרו לנו הנביאים בעל פה". (רשב"ם, בבא בתרא צא, א)
"ואמר רב חנן בר רבא: אמיה דאברהם - אמתלאי בת כרנבו, אמיה דהמן - אמתלאי בת עורבתי,  וסימניך: טמא טמא, טהור טהור". (בבא בתרא צא, א) נותנים בהן סימנים, כדי שלא תתבלבל ביניהן. עורב שהוא טמא, סימן לזיכרון של אמו של המן שהוא טמא, טהור שהוא כבש "כר", שהוא שם נרדף לכבש, סימן לטהור לאמו של אברהם".
בגמרא במסכת בבא בתרא, דף צא: ישנה התייחסות לעניין שאמותיהן של אברהם, דוד המלך, שמשון ונשים אחרות אינן מוזכרות במקרא.
הגמרא מבארת כי היא נדרשת לפרט את שמותיהן משתי סיבות: "לפי שאמותיהן של יצחק ויעקב הוזכרו, צריכין אנו לידע שם אם אברהם..." וכן, על מנת להוכיח לאפיקורסים (מי שאינם מאמינים בתורה שבעל פה) שאכן התושב"ע נכונה ואמיתית, שהרי עובדה שהאפיקורסים כן מאמינים בשמות הללו למרות שהם אינם כתובים בשום מקום אלא עברו מדור לדור בעל פה.

מהי שמה של אמתלאי?
שמה כוללת שתי מילים: אמת ו-לאיי; לאיי בתרגום מארמית באמת, לכן מקבלים שמה "אמת באמת".

תגובה 1:

  1. Thank you.
    I need this for my investigation of Rabbeinu Tam's pshat in
    אשר קידש ידיד מבטן

    השבמחק