יום שישי, 23 בספטמבר 2016

יהושבע - בתו של יורם מלך יהודה



יֹהוֹשֶבַע (בדברי הימים נכתב יְֹהוֹשַבְעַת) בתו של יורם מלך יהודה [לא ברור אם יהושבע הייתה בתה של עתליה. לאביה, היו נשים נוספות מלבד עתליה, כפי שנזכר בדברי הימים ב', כ"א, ט"ז-י"ז], אחותו של אחזיהו המלך.

יהושבע הייתה המקשרת בין הכהונה הגדולה למלכות בית דוד: מצד אחד הייתה צאצאית דוד המלך, ומצד שני נשואה ליהוידע, הכהן הגדול והאֲמַרְכָּל (הממונה על צורכי בית המקדש).

יהושבע נמנתה במדרש [אוצר המדרשים (אייזנשטיין) ר' פנחס בן יאיר, עמוד 486] בין 23 "נשים ישרות גדולות בצדקות" שהיו בישראל.

הצלתו של יואש אחיינה
יהושבע הצליחה להסתיר מפני עתליה ובכך הצילה את חייו, את יואש התינוק, בנו של אחזיהו ונכדה של עתליה, והוא חי בהסתר בבית המקדש במשך שש שנים, עד שיהוידע, הכהן הגדול, הוציאו מהמחבוא, המליכו בציבור והורה להוציא להורג את עתליה.

סיפור החבאתו של יואש מסופר בספר מלכים ב', י"א, א'-ג'; ובספר דברי הימים ב', כ"ב, י'-י"ב.
"וַעֲתַלְיָה אֵם אֲחַזְיָהוּ, ראֲתָה כִּי מֵת בְּנָהּ; וַתָּקָם, וַתְּאַבֵּד, אֵת, כָּל זֶרַע הַמַּמְלָכָה. וַתִּקַּח יְהוֹשֶׁבַע בַּת הַמֶּלֶךְ יוֹרָם אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָה, וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַמּוּמָתִים אֹתוֹ וְאֶת מֵינִקְתּוֹ, בַּחֲדַר הַמִּטּוֹת; וַיַּסְתִּרוּ אֹתוֹ מִפְּנֵי עֲתַלְיָהוּ, וְלֹא הוּמָת. ויְהִי אִתָּהּ בֵּית יְהוָה, מִתְחַבֵּא שֵׁשׁ שָׁנִים; וַעֲתַלְיָה, מֹלֶכֶת עַל הָאָרֶץ". [מלכים ב', י"א, א'-ג']

"וַעֲתַלְיָהוּ אֵם אֲחַזְיָהוּ, רָאֲתָה כִּי מֵת בְּנָהּ; וַתָּקָם, וַתְּדַבֵּר אֶת כָּל זֶרַע הַמַּמְלָכָה לְבֵית יְהוּדָה. וַתִּקַּח יְהוֹשַׁבְעַת בַּת הַמֶּלֶךְ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָהוּ, וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַמּוּמָתִים, וַתִּתֵּן אֹתוֹ וְאֶת מֵינִקְתּוֹ, בַּחֲדַר הַמִּטּוֹת; וַתַּסְתִּירֵהוּ יְהוֹשַׁבְעַת בַּת הַמֶּלֶךְ יְהוֹרָם אֵשֶׁת יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן כִּי הִיא הָיְתָה אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ, מִפְּנֵי עֲתַלְיָהוּ וְלֹא הֱמִיתָתְהוּ. וַיְהִי אִתָּם בְּבֵית הָאֱלֹהִים, מִתְחַבֵּא שֵׁשׁ שָׁנִים; וַעֲתַלְיָה, מֹלֶכֶת עַל הָאָרֶץ". [דברי הימים ב', כ"ב, י'-י'ב]

יואש היה בנו של אחזיהו ואמו הייתה צִבְיָה מבאר שבע. יהושבע דודתו, מילטה והחביאה אותו בעלייה שמעל קודש הקודשים (החדר הפנימי, החשוב והקדוש ביותר בבית המקדש).
אומר המלבי"ם: על המקום שעתליה השקתה את בני המלכים משקה עם רעל והכניסה אותם לחדר מיוחד בו הם מתו.
כיוון שיואש היה תינוק לא היה מסוגל לשתות את הרעל. עתליה דרשה מהמינקת לשתות את הרעל וזאת על מנת שיואש ישתה מהחלב וימות. וזו הסיבה ש-יהושבע הצילה גם את מינקת יואש.

היכן הוסתר אחיינה יואש?
יהושבע, אשתו של יהוידע הכהן, שהייתה אחות המלך אחזיהו, החביאה את יואש בן אחזיהו מפני עתליה ב"בית המיטות" דהיינו, העלייה שמעל קודש הקודשים. [רש"י, מלכים ב', י"א]

הכתוב אומר [מלכים ב', י"א, ב']: בחדר המיטות.
בכך נחלקו אמוראים במדרש [ילקוט שמעוני, מלכים ב', רמ"ז, רל"ג]:
"רבי אלעזר אומר: בעליית בית המקדש היה טמון.
רבי שמואל בר נחמן אמר: בתאים יה טמון.
א"ר: נראים דברי רבי אלעזר - בימות החמה ודברי רבי שמואל - בימות הגשמים".

במדרש [ילקוט שמעוני, מלכים ב', רמ"ז, רל"ב] נאמר על הסתרתו של יואש בבית המקדש [תהילים, כ"ז, ה'] הפסוק הבא: "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה