יְכָלְיָהוּ, דמות מקראית, אמו של עֻזִּיָּהוּ או עֲזַרְיָהוּ מלך יהודה ואשת אמציה [מלכים ב', ט"ו, ב':
"בֶּן שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה,
הָיָה בְמָלְכוֹ, וַחֲמִשִּׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה, מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם
אִמּוֹ, יְכָלְיָהוּ מִירוּשָׁלִָם"].
בספר דברי הימים, שמה מופיע כ-יכיליה (יְכָלְיָה) [דברי הימים ב', כ"ו, ג':
"בֶּן שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה,
עֻזִּיָּהוּ בְמָלְכוֹ, וַחֲמִשִּׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה, מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם;
וְשֵׁם אִמּוֹ, יכיליה (יְכָלְיָה) מִן יְרוּשָׁלִָם"].
הוראתו של השם האל יהו (יהוה) וזהה לשמות
יהוכל ויוכל.
יש מפרשים את השם כאלוהים יכול או כמְכַלְכֵּל, וזאת עפ"י הכתוב
בתהילים [תהילים, נ"ה, כ"ג]: "הַשְׁלֵךְ עַל-יְהוָה יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ".
[יהודה אדרי, נשים בתנ"ך ובאספקלריית חז"ל, קריית גת, דני ספרים, 2009,
עמ' 132]
השם יכליהו הוא שם יחידאי בתנ"ך.
רש"י, בפירושו לספר דברי הימים ב',
י"ג, ב': "כן יכליה יכליהו לפי שהייתה גברתנית כי אמציהו בעלה נס לכישה
ויהי שם חמש עשרה שנה עד שמת והיא שפטה את העם כל אותן חמש עשרה שנים ושוב כשמת
המליכו את בנו עוזיהו אחריו בן שש עשרה שנה".
ואילו בפירוש לספר דברי הימים ב',
כ"ה, כ"ז - רש"י מפרש: "וינוס לכישה (אמציה) - עיר מבצר אשר
נלחם עליה סנחריב ונס לכישה ויהי שם ט"ו שנים עד ששלחו אחריו לכיש' וימיתהו
שם ואותן ט"ו שנה שהי' בלכיש מלכה יכליהו אם עוזיהו תחתיו אך קשה לי ובפי' ר'
יוסף זצ"ל ראיתי גם אותן ט"ו שנים שהי' בלכיש מלך עוזיהו בנו תחתיו ולא
נכון לפותרו כן שהרי כתיב בסמוך והוא בן שש עשרה שנה נמצא שלא היה בזמן שברח אביו
אלא בן שנה ועוד שא"כ היה לו לומר וייקחו את עוזיהו וימליכו תחת אביו בחייו
אלא משמע שלא מלך בחיי אביו".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה