יום שבת, 16 באפריל 2016

המשך הנשים במשפחת דוד המלך - עגלה אשת דוד



עֶגְלָה הייתה אחת מנשות המלך דוד ואמו של בנו יִתְרְעָם.
בין נשות דוד הנמנות בספר שמואל ב', ג' היא היחידה שלאחר שמה נמסר כי היא אשת דוד וכך היא מכונה גם בספר דברי הימים א', ג', ג'.
מוצאה של עגלה אינו ידוע ולא ברור מדוע כונתה אשת דוד.
מספר חוקרים טוענים כי היה בתחילה כתוב שמו של בעלה הראשון ולאחר מכן שמו הוחלף בדוד כמו אצל אביגיל אשת נבל הכרמלי. [שמעון בר אפרת, מקרא לישראל: שמואל ב', ירושלים, מאגנס, 1996, עמוד 30]
ניתן לשער שזו הייתה אחת מנשות דוד העיקריות וזאת לפי בראשית, מ"ו, י"ט: "בני רחל, אשת יעקב, יוסף ובנימין", גם שם הכינוי מציין את חשיבותה של רחל בעיניי יעקב.
חוקר המקרא פרופ' שמואל אברמסקי מציין כי כינוי זה בא רק לסיים את רשימת הנשים בהדגשה. [שמואל אברמסקי, עולם התנ"ך שמואל ב', ת"א, דוידזון עתי, 1993, עמוד 28]

שמה ודמותה עפ"י חז"ל
עפ"י חז"ל עגלה היא מיכל בת שאול; אמר רבי: עגלה זו מיכל. ולמה נקרא שמה עגלה? שחביבה עליו כעגלה. וכן הוא אומר [שופטים י"ד, י"ח] "לולא חרשתם בעגלתי". [ילקוט שמעוני, שמואל ב ', ג': סנהדרין כ"א, ע"א]

יהודה קיל (ראש מפעל פרשנות המקרא דעת המקרא) בפירוש דעת מקרא מתבסס על חז"ל בזיהוי עגלה כמיכל: ולפי שהייתה ראשונה יעודה לו, ועוד הייתה בת מלך. [יהודה קיל, דעת מקרא שמואל ב', ירושלים, מוסד הרב קוק, תשמ"א, שמואל ב', ג', ה']

חז"ל פירשו את שמה של מיכל במדרש הבא: "כי הייתה ממלטת את דוד מן הבית, לכן קורא את מיכל עגלה, שלא הייתה עליה עול אביה אלא קינטרה אותו [ילקוט שמעוני, תהילים נ"ט].
במדרש שמואל ניתן הסבר אחר מדוע נקראה מיכל, עגלה: למה נקרא מיכל, עגלה? על שפעתה (געתה) לפני אביה ואמרה לו: אבא, לא היה לך להשיאני לאדם בעולם, אלא לליסטים שלך השיאתני? שלף חרבו עלי ואמר לי: אם אין את מבריחה אותי, הריני ממיתך. [מדרש שמואל כ"ב]

שמותיהן של דמויות רבות במקרא נקראו על שמות חיות. עגלה נקראה על שם עגל, בדומה לרחל ולאה. [ירמיהו מ"ו, כ': עֶגְלָה יְפֵה-פִיָּה]

פרשנות ימי הביניים
רד"ק בפרשנות לשמואל ב', י"ב: "את נשי אדוניך - עגלה אשת שאול, כמו שפירשנו ומיכל בת שאול, ושתי הנשים של שאול היו האחת היא אשתו והאחת בתו, או נאמר כי גם רצפה פילגש שאול לקח דוד לאישה כדברי הדרש".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה