יום שלישי, 26 באפריל 2016

המשך הנשים במשפחת דוד המלך - מעכה בת תלמי אשת דוד הרביעית



מַעֲכָה בַּת תַּלְמַי בֶּן עַמִּיהוּד מלך גשור אשתו הרביעית של דוד המלך ואם

ילדיו תמר ואבשלום. על הולדת אבשלום מסופר בספר שמואל ב': "...וְהַשְּׁלִשִׁי אַבְשָׁלוֹם בֶּן מַעֲכָה בַּת תַּלְמַי מֶלֶךְ גְּשׁוּר". [שמואל ב', ג', ג']

בהמשך מסופר: "וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן דָּוִד אָחוֹת יָפָה וּשְׁמָהּ תָּמָר". [שמואל ב', י"ג, א'] לפי הפרשנים נולדה תמר לפני אבשלום.

 

הרקע לנישואים בין מעכה ודוד המלך

בספר פרשנות המקרא מצודת דוד, כתב רבי דוד אלטשולר כי: "מעכה בת מלך גשור הייתה יפת תואר, ולקחה דוד במלחמה, ובא עליה קודם שנתגיירה, ונתעברה וילדה את תמר, ואת אבשלום ילדה אחר שנתגיירה".

 

פירוש התוספות מרחיק לכת וקובע כי: "תמר לא הייתה בת דוד אלא מקודם לכן הייתה אמה מעוברת והא דכתיב: "כן תלבשה בנות המלך מעילים, לא משום שהייתה בתו אלא לפי שגדלה בביתו של דוד עם בנות המלך". [תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף כ"ב, עמוד א']

 

הפרשנים המאוחרים של מדרש תנחומא נוקטים גישה מרחיבה וקובעים כי: "שכן מצינו בדוד על שחמד מעכה בת תלמי מלך גשור בצאתו למלחמה, יצא ממנו אבשלום, שביקש להרוג אותו, ושכב עם נשיו לעיני כל ישראל ולעיני השמש, ועל ידו נהרגו כמה רבבות מישראל, ועשה מחלוקת בישראל, ונהרג שמעי בן גרא, ושבע בן נכרי, ואחיתופל, ומפיבושת, ואיש בושת, והשליט ציבא על כל בית שאול". [מדרש תנחומא, פרשת כי תצא, סימן א']

 

עפ"י פרשנות אחרת, התחתן דוד המלך עם מעכה כחלק ממערכת של בריתות עם שליטים שכנים על מנת לבצר את מעמדו כמלך ישראל. [יהודה איזנברג, שיחה בשמואל ב', י"ד, באתר דעת]

 

חלקם של ילדיה

אמנון, בכורו של דוד, התאהב בתמר ואנס אותה. לאחר היוודע מקרה האונס נקט דוד בעמדה סבילה; הוא לא הפעיל את סמכותו כהורה ומלך על מנת להעניש את האנס ולא עשה כל צעד על מנת לתקן את העוול. את מקומו תפס אבשלום. הוא הכניס את תמר לביתו ונמנע מלהיות במגע עם אמנון. לאחר שנתיים שבהן ישבה תמר בבית אבשלום ארגן אבשלום חגיגה לרגל הגז בבעל חצור, אליה הזמין את כל אחיו הנסיכים למשתה. קודם לכן נתן אבשלום ל"נעריו" הוראה להרוג את אמנון בעת שהוא יהיה שיכור. לאחר שביצע את זממו ברח אבשלום לבית סבו המלך תלמי בגשור.

לאחר חזרתו מהגלות, ומשהוסרו שאר המתחרים על הכתר מדרכו, מרד אבשלום בדוד והצליח לתפוס את השלטון. בקרב מכריע שנערך בין צבאות שני הצדדים הובס צבא המורדים ואבשלום הוצא להורג במצוות יואב בן צרויה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה