יום שלישי, 13 בדצמבר 2016

חמוטל - בת ירמיהו מלבנה ואשת יאשיהו מלך יהודה



חֲמוּטַל בַּת יִרְמְיָהוּ מִלִּבְנָה הייתה אשת יאשיהו.
חמוטל נולדה בעיר לִבְנָה בשפלת יהודה, והתגוררה בירושלים.
אמם של יהואחז וצדקיהו, ילדיו של יאשיהו.
רבי יצחק בן יהודה אַבְּרַבַנְאֵל (מדינאי יהודי, פילוסוף, פרשן המקרא וכלכלן) סובר שאת צדקיהו היא ילדה ליהויכין בן יאשיהו; כלומר, בא על אשת אביו. [אברבנאל, מלכים ב', כ"ד, י"ח].
למעשה, יהויכין היה נכדו של יאשיהו, בנו של יהויקים, זאת עפ"י ספר מלכים ב', פרקים כ"א-כ"ה. מופיע גם כנכדו ובן יהויקים בספר דברי הימים א', פרק ג', פסוק ט"ו.
גם עפ"י רד"ק - דברי הימים א', ג', ט"ו "יהויכין הוא נכדו של יאשיהו".

[מלכים ב', פרק כ"ג, ל"א] "בן עשרים ושלוש שנה יהואחז במלכו ושלושה חודשים מלך בירושלים ושם אמו חמוטל בת ירמיהו מלבנה".

[מלכים ב', פרק כ"ד, י"ז-י"ח] "וימלך מלך בבל את מתניה דודו תחתיו ויסב את שמו צדקיהו", "בן עשרים ואחת שנה צדקיהו במלכו ואחת עשרה שנה מלך בירושלם ושם אמו חמוטל בת ירמיהו מלבנה".

אשת המלך יאשיהו מלך יהודה ואם המלכים יהואחז וצדקיהו
יאשיהו נפל במגידו מיד פרעה נכו. יאשיהו נהרג כשהיה בשיא כוחו עוד היו לחמוטל ילדים קטנים.

רד"ק מפרש [מלכים ב', כ"ג]: "שהרי הבן השלישי ליאשיהו היה... כי צדקיהו היה הקטן שבבני יאשיהו והיה במות אביו בן עשר שנים".
חייה לא היו קלים. אמנם בלה היה מלך גדול שחזר בתשובה, והחזיר עטרה ליושנה עם יהודה מבחינה דתית, אך נהרג בצעירותו. אמנם שני בניה היו מלכים, אך בנסיבות לא קלות ובשעת משברים קשים ומלחמות.
מאבקים רבים היו בין יאשיהו על המלוכה, חמוטל שימשה כגבירה בחיי בעלה יאשיהו, הייתה לה יד במינוי בנה יהואחז. רמז לכך במשל שנשא יחזקאל [יחזקאל י"ט, ב'] שכינה אותה: "לביאה בין אריות רבצה בתוך כפרים רבתה גוריה".
דעת מקרא, מזהה את חמוטל עם הלביאה שבנבואת יחזקאל. [ספר יחזקאל י"ח, ב'], ועפ"י זיהוי זה, חמוטל הייתה מעורבת במינויים של בניה למלכים, כי הייתה חברה מרכזית ב"עם הארץ" - גוף שייצג את גדולי המלכות. [8.1.8.0 דעת מקרא, מלכים ב', עמ' תתי"א]
כמו כן, יש האומרים שיהויקים הוא זה שגרם למאסרו וגלותו של יהואחז.
בן אחד מלך רק שלושה חודשים והוגלה ומת רחוק מארצו.
בנה השני סבל ייסורים קשים, אף הוא הוגלה, נכדיה הומתו לנגד אביהם, ואותו עיוורו. ליאשיהו היו ארבעה בנים: "...ארבעה בנים הניח. הבכור: יוחנן, השני: יהויקים, השלישי: צדקיהו, הרביעי: שלום...". [רד"ק: מלכים ב', כ"ג]
אבן עזרא מפרש [דניאל א', א']: ואתה דברי אלה בני יאשיהו כתוב כי ארבעה בנים הניח: הבכור יוחנן, השני יהויקים, השלישי צדקיהו, הרביעי שלום.
במות יאשיהו מלך בנו. מקצת חכמים ז"ל אמרו: כי זה יהואחז הוא יוחנן והנה לא מלך רק שלושה חודשים, "וימלוך תחתיו יהויקים אחיו" והוא בן 23, והנה הוא קטן מיהויקים ואיך קראו הכתוב בכור?!
על כן אמרו: שבכר במלכות והוצרכו לומר: כי שלום הוא צדקיהו, בעבור כי נבואת ירמיהו על שלום דבקה עם נבואתו של צדקיהו.
ועוד: כי לא מלך על ישראל אחר צדקיהו ולספור הכתוב רביעי בעבור שם בלא גוף דרך זרה. ועתה התבונן כי יהואחז הוא שלום ויוחנן לא מלך ולא תשום, בעבור שנקרא שלום בשני שמות, כי הנה שלמה הוא קהלת ובני שמואל שמה ואביה. ושם כתוב: כי הוא יואל ועמינדב הוא יצהר ואוריאל הוא צפניה ורבים ככה. ובתורה זרח הוא צחר והעד ששלום הוא יהואחז, כי כאשר מת האב היה יהויקים בן 25 שנה וצדקיהו שהוא השלישי בן 24 ושלום בן 23. וככה כתוב: שיהואחז הוא שלום, "וייקחו עם הארץ את יהואחז בן יאשיהו וימשחוהו וימליכו אותו תחת יאשיהו אביו".
ועוד: כי שלום הוא יהואחז, כי כתוב כי פרעה נכו לקחו אחר שלושה חודשים שמלך ויביאהו מצרים וימת שם. וכתוב בירמיהו: על שלום אשר יצא מן המקום הזה לא ישוב שם עוד, כי במקום אשר הגלו אותו שם ימות.
ואל תתמה בעבור הכתוב למעלה: "הדבר אשר היה אל ירמיהו מאת ה' בשלוח אליו המלך צדקיהו", כי תחילת הפרשה הוא: כי כה אמר ה' על בית מלך יהודה יספר על מה שאמר לו השם לפני מלוך צדקיהו, והנה יספר מה התנבא אל יהואחז שהוא שלום אחר שהוליכוהו אל מצרים, והחל מן: "הוי בונה ביתו בלא צדק" על יהויקים, ושם כתוב: "ואחרי כן התנבא על יהויכין" כי כן כתוב שם וכל אלה שלושתם מלכו לפני צדקיהו. [מתוך: מכללת הרצוג דעת לימודי יהדות ורוח, שבילי התנ"ך, ראב"ע רבי אברהם אבן עזרא - דניאל פרק א']
חמוטל לא זכתה לראות המשך שושלת מצאצאיה: "ואכחיד את שלושת הרועים בירח אחד" [מסכת תענית, זכריה י"א] - הם בני יאשיהו יהואחז ויהויקים וצדקיהו. אלו השלושה מתו בידי אויביהם, ויהויכין אעפ"י שגלה לא נכחד, כי ממנו נשתלשלה המלכות, מלכות בית דוד.
אבל אלו השלושה נכחדו כי יהואחז וצדקיהו לא היה מזרעם מלך, ואלה השלושה היו בסוף חורבן הארץ וגלות הארץ... וכולם היו בצרה... ושני הפסוקים מורים על חורבן הארץ בימי צדקיהו..." [מתוך: מכללת הרצוג דעת לימודי יהדות ורוח, אנציקלופדיה יהודית, חמוטל]
רד"ק מפרש [זכריה י"א, ח']: "ואכחיד את שלושת הרועים בירח אחד", הם בני יאשיהו יהואחז ויהויקים וצדקיהו, אלו השלושה מתו ביד אויביהם ויהויכין בן יהויקים אעפ"י שגלה לא נכחד כי ממנו נשתלשלה המלכות, מלכות בית דוד, אבל אלו השלושה נכחדו כי יהואחז וצדקיהו לא היה מזרעם מלך ויהויקים מת בביזיון סחוב והשלך. ואלה השלושה היו בסוף חורבן הארץ וגלות הארץ, כי בין שלושתם לא מלכו אלא 22 שנה וארבע חודשים וכולם היו בצרה. ומה שאמר: "בירח אחד", אומר בזמן מועט וכמוהו: "יאכלם חדש את חלקיהם".
חמוטל חוותה שלוש גלויות: בראשונה מִסָּלְתָּהּ וּמִשַּׁמְנָהּ (ממיטב העם, האליטות ואולי גם היא ביניהם) של יהודה ובאחרונה גם דלת העם. [רד"ק מפרש: זכריה י"א, ח']

משמעות שמה
השם חמוטל יחידאי במקרא. יש משערים שעניינו תפילה לה', שיגן על האדם נושא השם ויהיה לו מעין חומה, ויהיה לו כטל, המביא ברכה לכל. [מתוך: מכללת הרצוג דעת לימודי יהדות ורוח, אנציקלופדיה יהודית, חמוטל]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה